lördag 16 april 2011

Bildredigering från helvetet

God kväll alla trevliga bloggläsare! Måste vara lite trevlig innan jag drar igång med alla svordomar. Varför svordomar kanske ni som missat det förra inlägget. Jo, jag har nämligen redan fyllt bloggens minne på 1GB sedan jag började blogga i januari! Redan? Ja, redan! Vi har tydligen massivt stora bilder och så har jag ju lagt upp massvis med bilder. Ett tag tänkte jag att jag skulle lämna bloggen och bara börja på ny kula på ny adress men det känns inte så kul att ha Navys liv uppdelat på två delar så jag får gå den långa och hårda vägen med att göra om alla bilderna. Kommer antagligen inte lägga upp precis alla bilderna igen men ska försöka orka att göra det ordentligt!

Det är en liten dryg process det där med bilderna för när vi tar dem så tar vi dem i RAW-format för att vi ska kunna redigera dem ordentligt. De ska således föras över till datorn, redigeras (ljus, skuggor, skärpa osv) sen ska de omvandlas till jpeg-filer och till sist förminskas. Efter detta ska de laddas upp på bloggen. Hmm, vilket slit, men vad gör man inte! Det hade varit grymt skönt om jag hade tänkt på att förminska dem från början så att jag hade sluppit göra om dem.

Idag har vi varit nere vid sjön, Navy älskar sjön! Idag studsade han runt på stenarna i ett sånt lyckorus att han till slut fick en tankevurva och skuttade rakt ut i vattnet.

Ojsan, hoppsan!


Navy brydde sig inte ett dugg.

Vi bestämde oss för att bege oss hemåt eftersom det blåste kallt. Han blev dock inte lika blöt som det ser ut på bilden, bara benen blev blöta. Det såg riktigt roligt ut med den fluffiga kroppen och de smala benen:)

Dagen har för övrigt bjudit på en massa tvätt och så har Navy fått öva på att ligga i buren. Imorgon blir det en tur till stan för att spana på staketgrejer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar